استرس تحصیلی

معلمان دائما به ما میگویند استرس نداشته باشید اما من اصلا نمیدانم منظور آن ها از استرس چیست!

شما در برابر هر تغییری که در مقابلتان روی میدهد واکنش هایی نشان میدهید؛این واکنش ها بر جسم و روحتان اثر میگذارد.همین اثرات را استرس مینامند. این اثرات به صورت خستگی،تردید،وحشت زدگی،سردرد،اختلال در تمرکز و …احساس میشود. در سال آخر دبیرستان که موضوع کنکور به طور جدی به میان می آید، تغییرات زیادی در برنامه ریزی،معلمان امتحانات،مدرسه،شیوه ی تغذیه،تفریح و….روی میدهد.این تغییرات نسبت به سال های قبل بی سابقه است.بنابراین در معرض استرس های تحصیلی فراوانی قرار خواهید گرفت.فراموش نکنید که استرس یک معلول است نه یک علت ولی محصول نهایی آن فرسودگی،بیماری و اضطراب است.
استرس میتواند ناشی از علت های زیر باشد:
• محیطی:کمبود وقت، تکالیف یا درخواست های زیاد معلمان، امتحانات پی در پی، توقعات مدرسه و خانواده، مسئولیت های زیاد ،آب و هوای زمستان یا بهار، اخراج از کلاس و مدرسه ،تغییر مدرسه، ناکامی تحصیلی
• روانی:هوش کم یا زیاد،حافظه ی ضعیف یا قوی،طرز فکرتان نسبت به کنکور،مدرسه ،کتاب درس و معلم ،تفکر منفی، حس حقارت و ناتوانی، اعتماد به نفس پایین
• هیجانی:جاه طلبی، نوع روابط با اطرافیان، رقابت جویی
از کجا میتوانیم متوجه شویم که دچار استرس شده ایم؟
استرس علایمی دارد که ممکن است افراد به یک یا چند مورد آن دچار شوند:
• علایم ذهنی:سردرد دایمی،خطای حافظه،وزوز کردن گوش ها،احساس گیجی و سردرگمی،اختلال در تمرکز،شانه خالی کردن از وظایف،ناتوانی در آرام نشستن و همچنین فکر خاصی که از ذهن بیرون نرود
• علایم اجتماعی:بی اعتمادی،ناسازگاری با اطرافیان،پر توقع شدن،بی خیال و منفعل شدن،بدبین شدن نسبت به اطرافیان
• علایم جسمی:آه کشیدن،حرکت پاها در خواب،داغ شدن در شب ،تپش قلب،نفخ شکم،با دشواری به خواب رفتن،بیدار شدن مکرر در ساعات اولیه خواب،احساس فشار انگشتر در انگشت،لرزیدن دست،گرفتگی مکرر عضلات،درد در ناحیه شانه،گردن و پشت ،سردرد و …
• علایم هیجانی:زود زیر گریه زدن،حساس شدن و زود رنجی، بی توجهی ،کم خندیدن
چه توصیه هایی برای برطرف کردن استرس دارید؟
۱_افکارتان را کنترل کنید:افکار منفی و مزاحم و هر فکری را که به شما احساس بد یا حس حقارت میدهد،دور کنید
۲_عقاید غیر منطقی و احساسی را کنار بگذارید
۳_خوب برنامه ریزی کنید:برنامه ریزی نقش مهمی در نظم دادن به کار ها تبدیل نشدن کارها به اضطرار،ایجاد آرامش و پاسخ گویی به تکالیف و امتحانات دارد.
۴_خودتان را با تصمیم گیری های زیاد یا خیالی بمباران نکنید.ساده فکر کنید،ساده برنامه ریزی کنید و از همه مهم تر ساده عمل کنید.خواندن یک کتاب درسی را با چند کتاب کمک آموزشی پیچیده نسازید.
۵_اهدافتان را واقعی،کوچک و نزدیک انتخاب کنید.به اولویت های مهم تر توجه کنی.از برنامه ریزی های دراز مدت هفتگی،ماهانه و…اجتناب کنید.در مواقعی که فشار کار زیاد است،به صورت روزانه برنامه ریزی کنید.
۶_به روز باشید:درس مدرسه و کلاس را درهمان روز انجام دهید.این راز پیشرفت دانش آموزان و کاهش فشار های تحصیلی است.
۷_به طور مستمر ورزش کنید ورزش هیجانات شما را کاهش میدهد یا تخلیه میکند و نقشی کلیدی در مقابله با استرس دارد
۸_مراقب تغذیه خود باشید:کمبود ویتامین های گروه Bزمینه ساز افسردگی و ضعف سیستم عصبی است.ویتامین های B¹² در مقابله با استرس اهمیت زیادی دارند. هم چنین مصرف خوراکی هایی چون خرما ،سبزیجات، میوه ی فراوان، و کاهش خوراکی هایی مثل شیرینی جات ،نوشابه ،شکلات و قهوه به کم کردن استرس کمک میکند.
۹_انجام تمرینات تن آرامی(مدیتیشن و یوگا)به صورت روزانه در کاهش استرس موثرند.
من در دبستان و راهنمایی استرس نداشتم ولی در دبیرستان استرسم بیشتر شده.چرا؟
با افزایش سن و زیاد شدن انتظارات و…استرس افزایش پیدا میکند.این موضوع تا حدی طبیعی است.

🌟براى رزرو مشاوره و برنامه شخصي مشخصات خود را به تلگرام ۰۹۰۵۱۴۲۰۱۶۵ ارسال كنيد.

Avatar موسسه اموزشی طوفان

معتبر ترین مرکز مشاوره کنکور در ایران

برچسب ها: استرس کنکور ، کنکور ریاضی
مقالات پیشنهادی
تست کنکور 1

روش های صحیح تست زدن

  مقدمه: شاید برای شما هم پیش آمده باشد ،که مطلبی از کتاب درسی تان را به خوبی مطالعه کرده ایداما وقتی شروع به حل تست ها در خانه یا در آزمون ها میکنید،نتیجه ی دلخواه خودرا به دست نمی آورید یا احساس میکنید در مدیریت زمان برای پاسخ گویی به سوالات دچار مشکل می شوید. گاهی سوالات […]

چهار × 1 =

24 ساعته 7 روز هفته پاسخگوی شما هستیم

شماره تماس: 02191300672

آدرس ایمیل:info@toofanedu.ir

دسته بندی مقالات رشته

کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه طوفان میباشد

طراحی سایت و سئو توسط لیسیانتوس